Menu Created with Sketch.
Close Created with Sketch.
Bandagist-Centeret

Bandagist-Centret effektiviserer kundebetjeningen

Det er slut med lommeregnere og papirbunker på skrivebordene. Ditmer har skabt en webportal til håndtering af hele bestillingsprocessen.

Udfordring

Komplicerede tilskudsregler og software på lokale klienter

Bandagist-Centret er et af Danmarks største bandagerier, med 11 afdelinger fordelt over hele landet. De fremstiller specialdesignede proteser, ortoser og ortopædiske sko, som gør livet lettere for mange. Men det tættte samarbejde med sygehuse og kommuner – og forskellige regler for tilskud – gjorde hverdagen udfordrende for både bandagisterne og andre ansatte: ”Det var meget besværligt at sidde og sammensætte ordrer manuelt, fordi de forskellige dele til et færdigt produkt havde forskellige tilskudsmuligheder – alt efter, hvor kunderne boede i landet. Det var simpelthen for komplekst at overskue, og at udregne priser. Vi havde behov for at minimere risikoen for fejl, og for at komme af med de mange, store mapper og tidskrævende arbejdsgange”, siger Henrik Tingleff, bandagist og medejer af Bandagist-Centret. Deres It-løsning – lokale Microsoft Access klienter, trængte til udskiftning, men de havde behov for mere end det.

Vi havde behov for at minimere risikoen for fejl, og for at komme af med de mange, store mapper og tidskrævende arbejdsgange

Henrik Tingleff, CPO og medejer af Bandagist-Centret

Ejerkredsen havde allerede lavet en kravspecifikation, i samarbejde med en leverandør af standard Navision-løsninger. Men et ERP-system kunne ikke løse alle de behov, som Bandagist-Centret havde. Derfor tog de kontakt til Ditmer, som udvikler unikt software. ”Vi kiggede også på en anden virksomhed, men valgte Ditmer fordi deres arbejdsmetode i den første del af projektet var anderledes end de andres. De havde en meget struktureret tilgang til at sætte sig ind i, hvad vi gerne ville have, og hele forløbet omkring tilbudsgivning var professionel og detaljeret”, siger Henrik Tingleff.

5

Processen

Agilt projekt med korte sprints var vejen frem

Ditmer og Bandagist-Centret skød halvandet års tæt parløb i gang med en fælles workshop om et MVP (Minimal Viable Product). Henrik Tingleff fremhæver det som en meget effektiv måde at lave kravspecifikation på: ” Vi var stort set buret inde i flere dage, i et mødelokale fyldt med post-its. Ditmer havde hele tiden øje for det flow, vi ønskede os, og det var især meget givende at de udfordrede os på vores krav”.

Den agile udviklingsmetode betyder også, at projektet bestod af mange sprints, hvor dele af systemet løbende blev sat i søen, testet og revideret. Det kræver mange ressourcer for begge parter at udvikle software på den måde, men det betaler sig: ”Når der går så lang tid, udvikler projektet sig undervejs. Vi begyndte med at tro at vi skulle i én retning, og endte med at have mulighed for at gøre noget helt andet. Noget, vi ikke havde kunnet forestille os fra starten. tmer har været virkelig gode til at guide os undervejs. De har både været konsulenter og programmører for os”, siger Henrik Tingleff.

Kasper Ibsen Hansen, udviklingskonsulent hos Ditmer, er enig i, at det har været en lærerig proces: ”Det er selvfølgelig komplekst at skulle køre løbende tests med kunderne, og det stillede store krav til vores evne til at koordinere med hinanden undervejs. Men bandagisternes arbejde er meget specialiseret, og det har været nødvendigt at lære deres team og deres arbejde rigtig godt at kende undervejs. Det kræver tid at få noget komplekst til at fremstå simpelt”.

5

Løsningen

Én webportal til alle kunderettede opgaver

Ditmer har udviklet en webbaseret portal med integrationer til, blandt andet, Navision. Portalen understøtter alle de kunderettede funktioner i virksomheden, og er intuitiv og let at bruge. Det var altafgørende for Bandagist-Centret, at portalen virker ukompliceret, selvom ’motoren’ bag den er kompleks. Bandagisternes kundeservice er altid personlig og individuel, men portalen strømliner deres processer for fakturering, bestilling, tilskudsansøgninger og meget mere. Det frigiver ressourcer til virksomhedens kerneydelser, og letter arbejdet for personalet: ”Jeg kan næsten gætte mig til hvad jeg skal i systemet. Jeg opretter bare kunden og vælger produkterne. Det giver sig selv”, fortalte en medarbejder ved første møde med portalen.

Vores mål har været at bygge det bedste system for bandagister i Norden, og det ser ud til at det er lykkedes

Henrik Tingleff, CPO og medejer af Bandagist-Centret

5

Resultatet

International efterspørgsel på Ditmers løsning

Ditmers webportal sørger for – i samspil med Navision – at Bandagist-Centret kan spare mange ressourcer på deres administrative arbejde. Det gør dem også til en populær leverandør blandt kunderne: ”Det serviceniveau, vi opnår med portalen, kan vores konkurrenter ikke levere. Det er klart, at det giver os nogle enorme fordele. Det betyder også, at der allerede er efterspørgsel fra udlandet på systemet. Det er vi meget stolte af. Vores mål har været at bygge det bedste system for bandagister i Norden, og det ser ud til at det er lykkedes”, siger Henrik Tingleff. Én af de mange fordele ved Ditmers portal er, at bandagisterne nu kan inddrage kunderne i processen. Produkterne bliver til under konsultationen, så kunderne nemt kan følge med i processen. Det har givet overvældene positive tilbagemeldinger. ”Det her system er godt bygget, fordi det er blevet til i et samarbejde mellem Ditmer og os. Samarbejdet er gået over al forventning, og vi har fået al den sparring, som vi havde brug for. De har været gode til at omsætte vores tanker og erfaringer til noget konkret og synligt”, afslutter Henrik Tingleff.

5
Har du en idé til et projekt du gerne vil have vendt, så tag fat i Kasper
Kasper Ibsen Hansen
Senior Projektleder