Behovet for en SMS-lignende løsning, der kunne leve op til sikkerhedskravene fra GDPR, gav Ringkøbing-Skjern et skub til at sikre intuitiv borgerdialog i kommunen.

Ringkøbing-Skjern havde i respons til GDPR en formodning om, at man ikke ville kunne gennemføre kommunens arbejdsgange uden en SMS-lignende løsning til den daglige borgerkontakt. Kommunens afdelingsleder på integrationsområdet havde til et netværksarrangement hørt om dialogværktøjet LetDialog, og efter en kort finkæmning af markedet fremgik Ditmers produkt som den eneste reelle mulighed.

Funktioner og genkendelighed skaber tryghed

På grund af den store interesse tidligt i processen inviterede kommunen Ditmer til at præsentere LetDialogs funktioner, hvilket skulle afgøre, hvorvidt der skulle indledes et samarbejde. Her var den mest overbevisende faktor løsningens lighed med almindelig SMS, hvilket repræsentanter fra kommunen mente ville skabe en følelse af tryghed hos borgerne, når systemet skulle implementeres.

”LetDialog minder om en standard-SMS i den daglige brug, hvilket gør systemet meget intuitivt, når man først får det i hænderne,” fortæller Heidi Jensen, digitaliseringskonsulent i Ringkøbing-Skjern.  

Den daglige brug af produktet beskrives som primært fokuseret på dialoger med personlige oplysninger og instanser, hvor der kræves en mere detaljeret opfølgning, end hvad der før var muligt. Derudover er features, som eksempelvis muligheden for at invitere en administrerende tredjepart ind i en eksisterende dialog, et kærkomment tiltag i borgerdialogen. Dertil kommer, at løsningen indeholder en dokumentationspligt, der lever op til markedets krav. 

”LetDialog minder om en standard SMS i den daglige brug, hvilket gør systemet meget intuitivt når man først får det i hænderne”

Heidi Jensen

Digitaliseringskonsulent i Ringkøbing-Skjern

Nysgerrig på LetDialog? Læs vores PDF

Læs mere

Grundig opfølgning skabte gnidningsfri implementering

I beskrivelsen af kommunens samarbejde med Ditmer tilskriver Heidi Jensen en agil proces og grundig opfølgning på eventuelle problemstillinger som de primære årsager til implementeringens succes.

”Jeg vil næsten sige, at vi er blevet forkælet under hele forløbet. Ditmers projektansvarlige har været herude i flere omgange, først for at præsentere løsningen for hele kommunen og derefter for at undervise udvalgte medarbejdere. Derudover var der regelmæssige check-ups for at sikre så gnidningsfri en implementering som muligt,” lyder det fra Heidi Jensen.

I skrivende stund dækker løsningen over beskæftigelsesafdelingen, hvorefter planen vil være en senere diskussion om en videre udbredelse.