Menu Created with Sketch.
Close Created with Sketch.
09. januar 2014

Holstebro får SBSYS

Holstebro Kommune er netop gået i drift med ESDH-systemet SBSYS, der er udviklet af Ditmer i samarbejde med en brugerklub.

1.700 medarbejdere i Holstebro Kommune har netop fået et nyt arbejdsredskab. Den midt- og vestjyske kommune er gået i drift med ESDH-systemet SBSYS, der er udviklet af Ditmer i samarbejde med en brugerklub bestående af 20 kommuner og en region. Det var ikke mindst brugerklubben, der var årsag til valget af SBSYS.

"I stedet for bare at købe et standardsystem ude i byen får vi med brugerklubben indflydelse på, hvordan ESDH-systemet skal videreudvikles, og hvilke moduler der skal prioriteres at lave fremover. Det bliver "vores" system i stedet for leverandørens system, og det giver langt større ejerskab ude i organisationen," siger ESDH-ansvarlig i Holstebro Kommune Brian Skibsted.

Forud for valget af SBSYS var gået en grundig sondering, hvor en række systemer var blevet demonstreret og testet i forskellige sammenhænge. Udover medindflydelsen på den fremtidige udvikling trak et nyudviklet børn- og unge-modul og en brugervenlig navigation også op ved valget af systemet.

Ejerskab i organisationen

Implementeringen er sket i efteråret 2013 i tæt samarbejde med Ditmer, der har forestået konverteringen af data fra det gamle system og uddannelse af superbrugere og administratorer. Nøgleordet i implementeringsprocessen har været stor involvering af organisationen.

"Ved implementering af tidligere systemer har ESDH-teamet stået for det meste, men denne gang valgte vi sammen med Ditmer i højere grad at skubbe ansvaret ud i organisationen, hvor ESDH-teamet så har kunnet koncentreret os om de overordnede linjer. Det har fungeret over al forventning og har skabt et stort ejerskab til systemet," siger Brian Skibsted.

Som led i implementeringen har mere end 50 administratorer og superbrugere deltaget i seminarer og workshops, der har opbygget viden om systemet, ligesom organisationen har arbejdet med at forberede nye arbejdsprocesser og at opsætte nye sags- og dokumentskabeloner.

Brugere glade for nyt system

Både brugere og administratorer i Holstebro Kommune har taget godt imod SBSYS, selvom der naturligvis har været mange spørgsmål fra medarbejderne i forbindelse med overgangen til et nyt system.

"Det er mit indtryk, at folk er glade for det nye system. Selvfølgelig kommer der mange spørgsmål i den første tid, men der er ingen tvivl om, at systemet på længere sigt vil lette medarbejdernes hverdag. En af administratorerne har allerede taget SBSYS så meget til sig, at hun har lavet et ønskehjørne på kontoret, hvor man kan lægge ønsker til den videre udvikling. Det er rigtigt fedt," slutter Brian Skibsted.

Som led i implementeringen er der lavet integrationer til en række af kommunens øvrige it-systemer. Ditmer har siden 2007 været med til at implementere SBSYS i mere end 10 kommuner i hele Danmark.

Vil du vide mere om implementeringen af SBSYS i Holstebro? Så tag lige fat i Toke :)
Toke Lund Pedersen
Projektchef